Kanadyjska ustawa o konopiach indyjskich, która legalizuje używanie marihuany przez osoby dorosłe w całym kraju, zapewnia środki na kampanie dotyczące bezpieczeństwa publicznego i programy szkoleniowe w zakresie egzekwowania prawa.
Programy skoncentrowane na zapobieganiu i ograniczaniu przewidywanych szkód, takich jak prowadzenie pojazdów po użyciu marihuany i nadużywanie jej przez nastolatków, stanowią główną część kanadyjskiego podejścia do legalnych konopi, zamykając usta sceptykom.
100 milionów dolarów na edukację w zakresie marihuany
Wszystko wskazuje na to, że w ciągu sześciu najbliższych lat Kanada wyda ponad 100 milionów dolarów na kampanie edukacyjne. Duża część z tej puli, wynosząca około 62,5 miliona $, została skierowana do lokalnych organizacji społecznościowych i grup, które chcą przejąć kontrolę nad działaniami edukacyjnymi w określonych społecznościach.
Rządy wydające pieniądze na działania zwiększające świadomość na temat używek nie są niczym nowym. Jednak zazwyczaj kampanie typu “powiedz nie” są obiektem żartów, jeśli nie całkowitym szyderstwem. Przykładem kampanii, która przyniosła więcej złego, niż dobrego, jest kampania “Stoner Sloth” z 2015 roku.
Aby zapobiec tego typu sytuacjom, Health Canada stosuje inne podejście. Zamiast mówić nastolatkom, by nie konsumowali marihuany, kampania dostarczy”rzetelnych faktów” na temat znanych i podejrzewanych zagrożeń dla zdrowia. Profesor zdrowia publicznego na University of Waterloo David Hammond określił to podejście jako “bardziej dopracowane i subtelne“.
Edukacja zamiast odstraszania
Urzędnicy zdrowia publicznego w Kanadzie rozumieją, że nie mogą dłużej prezentować konopi jako poważnego zagrożenia dla zdrowia i społeczeństwa. Wiedzą, że nastolatki nie kupują kampanii, które próbują odstraszyć ich od używania marihuany.
Młodzi ludzie mają rodziców i nauczycieli, którzy nie rzadko używają marihuany do celów leczniczych, lekarzy, którzy zalecają jej stosowanie i wiedzą, że każdy, kto ma 18 lat, może legalnie ją posiadać i używać (od 17 października).
Health Canada będzie edukować młodych ludzi w miejscach, do których uczęszczają. Festiwale muzyczne, targi, imprezy sportowe, centra handlowe, kampusy szkolne. Kanada traktuje nastolatków jak osoby dorosłe, przekazując im informacje potrzebne do podjęcia decyzji, zamiast decydowania o ich decyzjach. Chociaż trudno jest zmierzyć sukces takich działań, to pomysłodawcy wierzą, że tego typu działania są lepszym rozwiązaniem, niż samo odstraszanie od używania konopi.