Połowa użytkowników marihuany w USA twierdzi, że prowadzenie samochodu pod wpływem THC jest bezpieczne

Według nowej ankiety przeprowadzonej przez PSB Research, Civilized, Burson Cohn & Wolfe i BuzzFeed News, dwie trzecie Amerykanów niebędącymi użytkownikami marihuany twierdzi, że prowadzenie pojazdów pod wpływem marihuany jest niebezpieczne.

Ale jedna grupa demograficzna jest mniej skłonna, aby zgodzić się z tym twierdzeniem – pasażerowie używający konopi indyjskich, którzy podróżują z kierowcą pod wpływem marihuany. Oni czują się bezpieczniej, kiedy samochód prowadzi kierowca pod wpływem THC.

Badanie wykazało, że 48% obecnych użytkowników konopi indyjskich w Stanach Zjednoczonych uważa, że jazda pod wpływem marihuany jest bezpieczna – 17% obecnych użytkowników stwierdziło, że jest „bardzo bezpieczna”, a 31% stwierdziło, że jest „nieco bezpieczna”. Nieco mniejsza liczba użytkowników, 46%, nie zgodziła się z tym stwierdzeniem, a sześć procent ankietowanych stwierdziło, że nie wie.

Sondaż przeprowadzony wiosną tego roku na grupie 1200 Amerykanów, wykazał, że 27% ankietowanych w USA identyfikuje się jako aktualny konsument konopi indyjskich.

Tylko 14% osób niebędących użytkownikami konopi uważa, że prowadzenie pojazdów pod wpływem marihuany jest bezpieczne. Trzy czwarte abstynentów w USA uważało, że prowadzenie pojazdów pod wpływem konopi jest niebezpieczne, a 11% twierdzi, że nie wie.

Krytycy legalizacji ostrzegają, że zezwolenie na używanie i sprzedaż konopi doprowadzi do tego, że za kółko wsiądzie więcej kierowców pod wpływem THC. Użytkownicy konopi mają jednak swoje argumenty. W Kalifornii, Kolorado, Waszyngtonie i innych stanach grupy użytkowników sprzeciwiły się surowym przepisom i ograniczeniom mówiącym, że są one niesprawiedliwe i arbitralne.

Badania na temat jazdy pod wpływem marihuany są ograniczone, choć niektóre badania wykazały, że ludzie posiadający ponad 5 nanogramów THC na mililitr krwi mają wolniejszy czas reakcji.

Ale wyniki tych badań są również bardzo problematyczne, ponieważ okazjonalni użytkownicy dużo mocniej odczuwają działanie marihuany, niż regularni konsumenci. W raporcie National Highway Traffic Safety Administration z 2017 r. stwierdzono, że sam poziom THC „nie wydaje się być dokładnym i wiarygodnym predyktorem osłabienia zdolności prowadzenia pojazdu”.